اقالیم
اقالیم

اقالیم

معرفی کتاب

نام کتاب: راه و رسم همسر داری در جامعه ی امروز

نویسنده: امین الله اکبری

انتشارات:قدیانی

تعداد صفحات:208

قیمت: 5000تومان      

 

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از نیازهای انسان در زندگی ازدواج هست؛ بویژه برای کسانی که شرایط ازدواج را داشته باشند و ازدواج بکنند. لازمه ی تشکیل خانواده این است که راه و رسم همسرداری هم دانسته شود و این یادگیری راه و رسم همسرداری قبل از ازدواج باشد بهتر است؛ بخاطر اینکه وقتی فرد ازدواج کرد شاید کمتر وقت داشته باشد که فرمول ها و روش های زندگی مشترک را یاد بگیرد؛ در این زمینه کتاب های زیادی نوشته شده است یکی از کتاب هایی که ساده و نسبتا معتبر هست کتابی است به نام "راه و رسم همسر داری در جامعه ی امروز"، نوشته ی آقای امین الله اکبری.

این کتاب شاید کامل نباشد و همه ی آنچه که مورد نیاز همسران جوان هست در آن ذکر نشده باشد اما تا حدودی سرفصل های اصلی را دارد که در موضوعات مختلف این کتاب مطالبش هست:اهداف و فلسفه ی ازدواج -که انسان بداند برای چه ازدواج کرده- و مراسم هایی که برای ازدواج گرفته می شود و وظایف مرد در قبال همسر و عکس آن، جایگاه زن ها و وظایف شوهرداریشان و مطالب دیگری که مطرح شده.

در صفحه 124 این کتاب در بخش توصیه ها و پیشنهادها، یک سری پیشنهاداتی داده شده خصوصا برای مردها که برای زن ها هم هست فرقی نمی کند اینکه مثلا انسان ایرادها و عیوب همسرش را پیش دیگران نباید بگوید.

توصیه ها و پیشنهاد ها

1.    از بیان عیب و ایراد همسرت پیش دیگران پرهیز کن، که به مردی گفتند زن تو چنین و چنان است، و عیب های زیادی بر او می گرفتند و از مرد می خواستند که حرف های آن ها را تأیید و خودش هم عیب جویی و عیب گویی کند. مرد بزرگوار گفت: او همسر من و یک انسان است و غیبت کردن و پشت سر او حرف زدن حرام است. به علاوه من باید پناهگاه او باشم زیرا او به من پناه آورده است. از قضا مدتی بعد زن از مرد جدا شد و همان مردم از او خواستند که از خودش دفاع کند و از زن سابقش بد بگوید. او گفت: آن زن حالا ناموس کسی دیگر است و روا نیست پشت سر ناموس مردم صحبت و غیبت کرد.

2.    از بیان عیب و ایراد همسرت نزد مادر و خواهران و برادران خود بپرهیز، زیرا افراد خانواده ات ممکن است چون او را جداکننده ی تو از آن ها می دانند درحالی که تو را به عنوان عصای دست و پشتیبان عاطفی و اقتصادی خود می دانستند، دل خوشی از او نداشته باشند. بنابراین با کوچک ترین بدگویی، ممکن است بدی های اندک همسرت را چند برابر ببینند و برای نجات تو و اینکه تو را از آن خودشان کنند، دست به اقداماتی بزنند که به تبع آن دوری همسرت از آن ها و ایجاد کینه و دشمنی دو طرف و تباه شدن زندگی زناشویی شما را به دنبال خواهد داشت.

3.    مگر خود تو کامل و بی عیب و نقص هستی، یا مگر زن کامل و بی عیب و نقص سراغ داری که نمی توانی عیب های کوچک و یا اشتباهات جزئی همسرت را نادیده بگیری؟ پس همان طور که دوست داری عیب و ایراد تو را نادیده بگیرند، از دیدن عیب و ایراد همسرت صرف نظر کن.

امام صادق(ع) فرموده اند:

کسی که زیر دستانش را به خاطر خطاهای کوچک تنبیه کند نباید انتظار بزرگی و ریاست داشته باشد.

4.    با دوستی و عشق و محبت سعی کن عیوب و ضعف های همسرت را به محاسن تبدیل کنی و با او بسازی و او را «بسازی»

انسان در نتیجه ی معاشرت با بزرگان و انسان های دانا و خوب سعی می کند از آن ها اثر بپذیرد و همرنگ آن ها شود. پس با هم نشینان خوب و دانا و خیرخواه نشست و برخاست کن تا همسر تو تحت تأثیر آن ها قرار گیرد.

5.    تا می توانی نقاط مثبت همسرت را تقویت و نقاط ضعفش را تضعیف کن و عملا او را در این زمینه یاری نمای. مثلا اگر همسرت از آمد و شد با فامیل و دوستان و آشنایان به خاطر بلد نبودن آشپزی نگران و ناراحت است، سعی کن موقعیت هایی برای او فراهم آوری تا بتوانند مهارت لازم را به دست آورد و خالصانه در کنارش باشی تا ناتوانی او به توانایی تبدیل شود، ضمن اینکه از دست پخت و غذاهایش پیش دیگران بد نگو و یا مسخره اش نکن و ایراد نگیر.

پیامبر اکرم(ص) فرموده اند:

ای مسلمانان، از مسلمانان بدگویی و عیب جویی نکنید، که هرکس از دیگران عیب جویی کند خدا از او عیب جویی کند و چنین فردی رسوا خواهد شد هرچند در خانه اش باشد.

عیب خود بنگر و بر عیب کسان خرده مگیر

                             که حساب از تو نپرسند ز رفتار کسی

دل که هست آینه ی غیب خدا عیب بود

                             که شود آینه ی عیب کس و عار کسی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد