اقالیم
اقالیم

اقالیم

زندگی برتر

سلام؛

در این صفحه برآنیم نکاتی برای بهتر زندگی کردن را در معرض دید شما قرار دهیم؛ گل های رنگارنگی از بوستان های مختلف ( کتاب ها، تجربیات، اندرزهای بزرگان و ...) امید است آن ها را به کار بندیم و با رایحه روح بخش آن ها در زندگی غبار آلود این روزها طرحی نو افکنیم!

امید است با مشارکت همه عزیزان به آنچه رضایت اوست برسیم؛ انشاءلله.  

1-    ترک عادات بد

یکی از مشکلات بشر عادت های غلط است.

عادت یعنی چه؟

هر کاری که تکرار شود به طوری که وقتی آن را انجام می دهیم تمرکزی روی آن نداشته باشیم و بعضا نا خودآگاه و بی اراده و بی توجه مثل یک ماشین آن را تکرار کنیم عادت نامیده می شود.

-         ریشه یابی عادات بد:

به مقدار تنوع انسانها و گستردگی افکار آنها شاید بتوان علت های متعددی برای عادت بد شمرد اما به طور کلی علت های زیر برای اکثر افراد عمومیت دارد:

 

الف- وراثت

بتربیت غلط در محیط خانواده

جدوستان ناباب

دمحیطهای آلوده

همشاهده فیلمها یا مطالعه کتابهای غیر مفید

وناآگاهی از بد بودن عمل و عوارض آن

زبی هدفی و بی برنامگی

حتنبلی و لذت جویی

 

طبیعی است که ابتدا باید ریشه عادت بد را شناخت و آن را از جا کند، چرا که تا ریشه های فاسد باشد نباید توقع میوه سالم را از درخت داشت!

 

-         معالجه عادات بد:

پس از آنکه ریشه ها را یافتیم و در جهت برطرف کردن آن تلاش کردیم داروهای زیر می تواند موثر باشد.

الف -  جایگزین کردن عادات خوب

ب -  عتاب و سرزنش کردن نفس در هنگام ارتکاب عملی نامناسب

لازمه این کار توجه به اعمال و محاسبه نفس و مراقبه است، یعنی انسان از حالت بی اختیاری و بی توجهی بیرون بیاید و کارهای زشت خود را شناسایی کند، و اگر مرتکب شد نفس خود را سرزنش کند و آینده تاریک و پوچ این عمل را به او گوشزد کند.

ج -  اگر این دو مرحله کافی نبود باید به تنبیه نفس خود بپردازد که این در هر نفسی و هر فردی با توجه به شرایط و آستانه تحمل او فرق می کند و بسان بیماری است که تحت نظر پزشک حاذق باید مورد جراحی قرار بگیرد!

اما به طور عمومی می توان گفت که این تنبیه در دو جهت می تواند باشد: یکی در جهت محروم کردن نفس از بعضی لذتهای حلال و مباح و دیگری وادار کردن نفس به یک عمل سخت که برای او دشوار است.

مثال: فرض کنیم فردی علاقه به غذایی خاص دارد، یکی از راههای تنبیه او در صورتی که عمل نامناسبی انجام داد این است که برای مدتی خود را از آن غذا محروم کند.

یا فردی وضو گرفتن آن هم در فصل سرما برایش سخت است، این فرد می تواند در صورتی که عادت بدی را تکرار کرد برای تنبیه خود عهد کند مثلا یک روز با وضو باشد.

یا چندین رکعت نماز مستحبی بخواند یا روزه بگیرد و ...

البته باید توجه داشت ( همانطوریکه اشاره شد ) این محرومیت ها یا تنبیه ها قابل تحمل و قابل اجرا باشد و در موارد سخت و تنبیه های سنگین حتما با نظارت و مشاوره طبیب حاذق انجام شود.

مولای متقیان علی (ع) می فرماید:

دواء النّفس الصّوم عن الهوی

و الحمّیة عن لذات الدنیا

داروی نفس، امساک  و روزه گرفتن از هوی و هوسها و پرهیز از لذت های دنیاست. (غررالحکم)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد