اقالیم
اقالیم

اقالیم

معرفی کتاب

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از مسائلی که ما اغلب گرفتار آن هستیم این است که می گوییم برای مطالعه کتاب وقت و فرصت نداریم و کارهای زیادی داریم که به مطالعه کتاب نمی رسیم، اما این حرف به نظر درست نمی آید چون ما وقت های تلف شده زیادی داریم.امروزه هم کتاب ها به صورت های مختلفی درآمده؛ کتاب های الکترونیک در گوشی ها، تبلت ها، کامپیوترها و... و انسان می تواند کتاب های زیادی همراه داشته باشد، هم هزینه ای ندارد و هم اینکه انسان می تواند در هر وقتی استفاده کند.  
قبل از اینکه این دستگاه ها اختراع بشود خیلی ها که اهل کتاب بودند، همیشه کتابی همراهشان بودکه در هر فرصتی استفاده کنند مثلاً می خواهد در صف نانوایی بایستد و بیکار است، دو صفحه کتاب می خواند. حتّی یک آقایی -که از اهل کتاب و دانشمندان بود و همیشه در کتابفروشی ها، دنبال کتاب بود-  گاهی کتابی را که از کتابفروشی می خرید، این قدر علاقمند بود که این کتاب را بخواند و این قدر انگیزه بالایی داشت که صبر نمی کرد تا به خانه بیاید، توی راه در پیاده رو کتاب را می خواند تا به خانه می رسید.

لذا انسان می تواند فرصت های زیادی پیدا کند که به کتاب خواندن بپردازد، در ماشین، زمانی که می خواهد سر کار برود...منتها باید انگیزه و حوصله باشد.

اگر انسان به حجم کتاب و تعداد کتاب های زیادی که هست نگاه کند وحشت می کند و سراغش نمی رود امّا اگر از کتاب های کوچک شروع کند و بنا بگذارد به روزی یک یا دو صفحه یا 5-10 دقیقه در وقت های بیکاری، مطمئن باشید کتاب های زیادی در فرصت کمی مطالعه خواهد شد.

ما باید اشکال موجود در مطالعه را پیدا کنیم نه اینکه بهانه بیاوریم که کار داریم.

شما می گویید من از وقتی بیدار می شوم تا وقتی می خوابم 5 دقیقه هم وقت استفاده از زندگی ندارم!! این اصلاً امکان دارد؟! کسی که این طور باشد انسان نیست، ماشین است. ماشینی است که دارد اتوماتیک کار می کند.

انسان مسلّماً وقت اضافی دارد، هر چقدر هم سرش شلوغ باشد. منتها می گوید خسته شده ام، حوصله اش را ندارم. این را چگونه باید برطرف کرد؟ باید با انگیزه بالا و اینکه کتاب به انسان لذت روحی می دهد، استراحت می دهد، یک معلم و خودآموز خوبی است،  از کتاب هایی که دوست دارد و لذت می برد شروع کند. خودش را به خواندن کتاب عادت دهد. شما وقتی می خواهید بخوابید – بعضی ها زود خوابشان می برد و بعضی ها دیر- به هر حال چند دقیقه ای را در رختخواب بیدار هستید، همین چند دقیقه را کتاب بخوانید. این که زحمتی ندارد، انسان چند دقیقه کتاب بخواند و بعد بخوابد، هر چقدر هم خسته باشد.

و زمان های دیگری که می توانید پیدا کنید...

لذا توصیه می کنیم دوستان کتاب خواندن را جدی بگیرند و از فرصت ها استفاده کنند.

بهارستان

کتاب دیگری از  کتاب های منتخب که راجع به منابع ادبیات فارسی است منتخب بهارستان جامی است که دکتر اسماعیلی حاکمی، آن را نوشته اند و آماده کرده اند.

بهارستان جامی کتابی است تقریباً شبیه گلستان سعدی که جامی آن را به تقلید از گلستان نوشت و حکایات و اشعاری دارد که کسانی که فرصت ندارند به اصل بهارستان مراجعه کنند، این منتخب را بخوانند.

در این کتاب نیز کلمات مشکل در پاورقی توضیح داده شده است.

در صفحه 44 یک مطایبه ای (شوخی) را آورده است:

همی گفتی به دعوی دی که باشد به پیش شعر عذبم انگبین هیچ

ز هر جا جمع کردی چند بیتی     به دیوانت نبینم غیر از این هیچ

اگر هر یک به جای خود رود باز   به جز کاغذ نماند بر زمین هیچ

مطایبه_ واعظی بر بالای منبر شعری از هر چه بی مزه تر، خواند و ترویج آن را گفت: والله این را در اثنای نماز گفته ام. شنیدم که یکی از مجلسیان می گفت: شعری که در نماز گفته شده است چنین بی مزه است، نمازی که در آن این شعر گفته شده چه مزه بوده باشد.

عذبم: (ع. بفتح اول و سکون ثانی) : خوش، نغز. 

[خواندن این کتاب ها ] باعث می شود که انسان هم از ادبیات فارسی که پندها و اندرزها در آن است، استفاده بکند و هم هر چه ادبیات فارسی را اهمیت بیشتری بدهیم در شیوه بیان و نوشتنمان و حتّی در ارتباطاتمان فرق ها و اثرات زیادی خواهیم دید، به طوری که خیلی از پندها و اندرزها در ذهن انسان می ماند که هم خودش استفاده می کند و هم در گفتارش برای دیگران، از آنها استفاده می کند. وقتی پند و اندرزها شکل شعر یا حکایت زیبایی باشد در ذهن انسان می ماند و جاذبه دارد، لذا خوب است انسان به این منابع مراجعه کند.

عنوان: منتخب بهارستان جامی

مؤلف: دکتر اسماعیل حاکمی

انتشارات: امیرکبیر                                                                   

قیمت: 3000 تومان

تعداد صفحات: 45 صفحه


Image result for ‫کتاب منتخب بهارستان جامی‬‎

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد