اقالیم
اقالیم

اقالیم

معرفی کتاب


نام کتاب: مرزبان نامه

نویسنده:مرزبان بن رستم - اسماعیل حاکمى والا

ناشر: انتشارات امیر کبیر

تعداد صفحات:50

قیمت:3500تومان




  «مرزبان نامه»

از کتاب هایی که هر فردی در هر رشته تحصیلی که هست باید مطالعه کند «ادبیات کهن فارسی» است. ادبیات کهن فارسی اعم از شعر یا نثر، دید انسان را تقویت و فکر را باز می کند و فهم و دانش انسان را بالا می برد، خصوصاً اینکه در ضمن شعر و نثر نکات حکمت آمیز و پندهای بسیار خوبی در متون کهن فارسی موجود است.

یکی از اشکالاتی که  معمولاً مطرح می شود این است که متون قدیم فارسی سنگین یا مفصّل است و فرصت مطالعه آن وجود ندارد یا فهم آن مقداری مشکل می شود. بعضی از اساتید کتب کهن فارسی را به صورت گزیده و منتخب در آورده اند و توضیح لغات و کلمات سنگین را داده اند که البته مطلب ساده تر می شود امّا باز هم برای اینکه انسان مطلب را بفهمد، مقداری دقّت می خواهد. باید ابتدا از این کتب منتخب استفاده کرد، اگر علاقه ایجاد شد انسان به اصل کتاب ها مراجعه کند.

  یکی از کتب کهن فارسی «مرزبان نامه» است. مرزبان نامه نوشته فردی است به نام استهبد مرزبان بن رستم بن شروین( شروین پرین از ملوک آل ... ) در اواخر قرن چهارم این متن را به زبان طبری نوشته است، بعداً ترجمه هایی از این متن شده است که بهترین تر جمه آن را فردی به نام ورابینی در قرن هفتم انجام داده است که مرزبان نامه را به صورت یک شاهکار ادب فارسی، با نثر بسیار زیبا ترجمه کرده است، البته یک مقداری سنگین است. مطالعه این کتاب در کنار مطالب پند آموزی که در آن هست برای تقویت ادبیات فارسی و تقویت ذهن انسان هم مفید است.

جناب آقای اسماعیل حاکمی از اساتید فقید دانشگاه، از مرزبان نامه اصلی منتخبی را به صورت محدود و کم با تعداد صفحات کم انتخاب کرده و در پاورقی ها لغت های مشکل را ترجمه کرده است. اگر کسی متن را به دقّت بخواند و به پاورقی ها هم مراجعه و لغت ها را دقّت کند مورد توجه اش قرار می گیرد و مطالب کتاب را می فهمد.

بخشی از این کتاب در صفحه 40 را نقل می کنیم:

دیو گفت: دوستی دنیا از بهر چه آفریده اند و حرص و آز بر مردم چرا غالب است ؟ دینی گفت؟ از بهر آبادانی جهانست که اگر آز نبودی و دیده ی بصیرت آدمی را به حجاب آن از دیدن عواقب کارها مکفوف نداشتندی کس از جهانیان غم فردا نخوردی و هیچ آدمی بر آن میوه ای که مذاق حال به اومید دریافت طعم آن خوش دارد هرگز نهالی به زمین فرو نبردی و برای قوتی که در مستقبل حال مدد بقای خویش از آن داند تخمی نیفشاندی سلک نظام عالم گسسته شدی بلکه یکی ازین نقشها در کارگاه ابداع ننمودی و تار و پود مکونات درهم نیفتادی.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد